Mikrobränslecellen Lamina® har en patenterad laminerad design som ger den unika egenskaper: Den är tunn, lätt och modulär, skalbar och flexibel. Därför kan den enkelt monteras i begränsade utrymmen där traditionella staplade bränsleceller inte får plats. Samtidigt levererar Lamina® högsta möjliga energitäthet per volym och yta.
Lamina’s® standardbox har plats för 24 Lamina-moduler, som genererar 240 W tillsammans, en lämplig effekt för logistikrobotar och e-bikes. Samtidigt är Lamina-arkitekturen skalbar och därför kan kunden få vilken önskad effekt som helst, t ex sju moduler i en box (70 W) eller tio sammankopplade boxar (2 400 W).
Lamina® kan kombineras med ackumulatorer, t ex batterier, i hybridlösningar som skapar ett tillförlitligt energi- och kraftsystem. Det är en kombination som möjliggör hög elektrisk prestanda och optimerar livslängden för ackumulatorerna.

En monterad Lamina® med 24 moduler ger en effekt på 240 W.
Lamina® bränsleceller är inte bara lättare, kompaktare och därför flexiblare än traditionella staplade bränsleceller. De är framför allt kostnadseffektivare. Uttryckt i siffror:

Planar Lamina® Solution möjliggör förpackning i små ytor.

Bilden visar de fysikaliska principerna för en bränslecell.
Please scroll table below to the left to see all content.
FCT FUEL CELL SYSTEM | Versus | CONVENTIONAL FUEL CELL STACK |
---|---|---|
Active or passive air feed | versus | Active feed only, large support systems required |
Applicable in a wide range of solution, from 10W – 3,000W | versus | Aimed at large applications (>3,000W) |
Open end solution, operates at ambient pressure | versus | Close end solution, operates at very high pressure |
Flexible in shape and form | versus | Monolithic, cannot be designed to available space |
Thin, modular, scalable | versus | Rigid systems, not easily configurable |
Does not use bipolar plates; cheaper to manufacture | versus | Significant production costs |